فروشگاه سختی گیر آب

فروشگاه سختی گیر آب

فروشگاه سختی گیر آب

رزین تبادل یونی

کاربرد رزین در تصفیه آب
رزین تبادل یونی Ion Exchange Resin کاربرد گسترده ای در تصفیه آب دارد. یکی از کاربرد های رایج آن از بین بردن سختی آب در دستگاه سختی گیر رزینی است. رزین ها برای حذف فلزات، سولفاتها، کربناتها و… در فرایند تصفیه آب صنعتی به کار می روند. همچنین یکی از کاربردهای رزین تصفیه آب، یون زدایی و تولید آب فوق خالص است.

نحوه عملکرد سیستم رزینی
املاح محلول در آب غالبا به شکل یونیزه شده هستند. یونهای با بار منفی، آنیون و یونهای با بار مثبت، کاتیون نام دارند. رزین با شرکت در فرایند تبادل یونی، باعث حذف کاتیونها، آنیونها و یا هر دو میشود. در روش تبادل یونی، یونهای نامطلوب آب خام از طریق انتقال به رزین حذف می گردند. رزین تبادل یونی شاخه های فعالی دارد که با یونهای موجود در آب مبادله می شوند. تبادل کننده های یونی از ظرفیت محدودی جهت نگهداری یونها در ساختار خود موسوم به ظرفیت تبادل یونی برخوردارند. رزین با انجام فرایند تبادل یونی توسط یونهای نامطلوب اشباع می گردد. سپس توسط یک محلول احیا کننده قوی شستشو می گردد و به حالت اولیه خود باز میگردد. این عمل احیای رزین نام دارد.
دسته بندی کلی رزین ها
رزین ها به سه دسته کلی تقسیم می شوند. رزین کاتیونی برای حذف کاتیون ها و رزین آنیونی برای حذف آنیون ها بکار می رود. رزین میکسبد خاصیت هر دو این رزینها را دارد و کلیه آنیونها و کاتیونها را حذف می کند.
رزین کاتیونی
رزین تبادل یونی کاتیونی به دو نوع تقسیم می گردد. نوع اول دارای سیکل هیدروژنی است. بدین معنا که شاخه فعال آن که در تبادل یونی شرکت می کند هیدروژن H+ است. با انجام این فرایند، یون هیدروژن آزاد می شود در نتیجه PH محلول کاهش می یابد. اگر رزین را با علامت R نمایش دهیم فرایند سیکل هیدروژنی به شکل زیر خواهد بود.
+R-H+ + cation → R-cation + H

فرایند احیای رزین کاتیونی هیدروژنی توسط اسیدهایی مانند HCl انجام می گردد.

نوع دیگر رزین کاتیونی دارای سیکل سدیمی است. در این نوع رزین کاتیونی، سدیم Na+ به عنوان شاخه فعال عمل می کند. سیکل سدیمی فرایند سختی گیر آب یا Softening است. فرایند سیکل سدیمی به شکل زیر است.

+R-Na+ + cation → R-cation + Na

فرایند احیای رزین کاتیونی سیکل سدیمی به وسیله محلول آب و نمک NaCl انجام می شود.

رزین آنیونی
رزین تبادل یونی آنیونی نیز به دو دسته تقسیم می شود. نوع اول دارای سیکل هیدروکسیدی است. یعنی گروه OH– به عنوان گروه فعال رزین در تبادل یون شرکت می کند. فرایند رزین آنیونی هیدروکسیدی به شکل زیر است.
–R-OH– + anion → R-anion + OH

احیای رزین آنیونی هیدروکسیدی به وسیله باز قوی مانند سود NaOH انجام مشود.

نوع دیگر رزین آنیونی دارای سیکل کلر است. در این نوع رزین، شاخه فعال Cl– در واکنش شرکت می کند.

–R-Cl– + anion → R-anion + Cl

احیای رزین آنیونی دارای سیکل کلر به وسیله تزریق محلول آب و نمک NaCl انجام می شود.

رزین میکس بد
رزین میکس بد Mixed bed دارای خواص هر دو نوع رزین آنیونی و کاتیونی است. رزین میکسبد معمولا شامل 60% رزین آنیونی و 40% رزین کاتیونی می باشد. مصرف رزین میکسد بد در یون زدایی کامل آب و تهیه آب دیونیزه و فوق خالص است.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


تاریخ : ۲۵ دی ۱۳۹۹ | ۰۱:۲۵:۰۰ | نویسنده : مهندس سختی گیر | نظرات (0)
[ ]
<<         >>


.: Weblog Themes By nasrblog.ir:.