فروشگاه سختی گیر آب

فروشگاه سختی گیر آب

فروشگاه سختی گیر آب

ممبران اسمز معکوس

     

      روش اسمز معکوس

روش اسمز معکوس برای تولید برق کمتر استفاده نمی‌شود و عمده‌ی استفاده آن در تصفیه خانه‌ها است.اسمز معکوس به فرایندی می‌گویند که در آن یک فناوری غشا که معمولا لایه لایه است غلظت آب را تشخیص می‌دهد و تنها چیزی که می‌تواند از آن عبور کند آب است. روشی که به آن غلظت سنجی می‌گویند. غلظت آب آشامیدنی به همراه املاح معدنی و نمک‌های لازم باید در حد استانداردی باشد. این استاندارد روی غشای ممبران اعمال می‌شود. ممبران تصفیه آب تنها غلظت‌های خاصی را از خود عبور می‌دهد. در نتیجه نمک‌های محلول و غیرمحلول، فلزات سنگین و بسیاری از آلایندگی‌های دیگر که روی غلظت آب تاثیر دارند عبور داده نمی‌شوند و می‌توان گفت آبی تمیز و سالم و بدون آلایندگی‌های مضر از آن خارج می‌شود که این روش اسمز معکوس نام دارد. روش اسمز معکوس در حال حاضر در تصفیه خانه‌های صنعتی هم استفاده می‌شود اما چون ابعاد صنعتی و بزرگ آن بسیار گران‌قیمت هستند عمدتا از مدل‌های کوچک آن استفاده می‌شود که کارایی زیادی ندارند. در نتیجه وجود ممبران اسمز معکوس در دستگاه تصفیه آب خانگی ضروری است. در ادامه با نحوه عملکرد فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب خانگی بیشتر آشنا می‌شوید.

نحوه عملکرد فیلتر ممبران

اول بگوییم که فیلتر ممبران انواع مختلفی دارد؛ از انواع UF گرفته که به آن‌ها ممبران اولترافیلتراسیون می‌گویند و همچنین انواع NF یا نانوفیلتراسیون آن هم وجود دارند که برای مصارف خاص استفاده می‌شوند. اما نوع RO آن بیشتر از بقیه موردتوجه قرار گرفته است و از نظر کارایی هم بسیار قدرتمندتر است.

فیلتر اسمزی با اختلاف فشار و اختلاف غلظت کار می‌کند و با تشخیص فشار و غلظت انواع ناخالصی‌های موجود در آب جلو عبور ناخالصی‌ها را می‌گیرد. اگر بخواهیم بهتر توضیح دهیم تصور کنید آب و انواع باکتری‌ها قصد دارند از داخل ممبران عبور کنند. قطر مولکول آب 0.005 میکرومتر است و قطر باکتری موجود در آّب 0.02 میکرومتر است. فضای متخلخل ممبران و سوراخ‌های موجود روی آن به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تنها مولکول‌های آب از آن عبور کنند و بقیه ناخالصی‌ها که ابعاد بزرگتری دارند نمی‌توانند از داخل این ممبران عبور کنند و تنها آب خالص باقی می‌ماند.

در روش اسمز معکوس فشار توسط پمپ تامین می‌شود که این فشار برای عبور بهتر مولکول‌ها و محلول‌های لازم است. آب خالص از داخل لایه‌های ممبران عبور می‌کند و آلاینده‌هایی که جدا شده‌اند وارد مجرای فاضلاب می‌شوند. در حقیقت داخل ممبران دو مجرا وجود دارد، یکی برای عبور آب و دیگری برای عبور ناخالصی‌ها به سمت فاضلاب.

 


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


تاریخ : ۸ دی ۱۳۹۹ | ۰۲:۳۷:۳۴ | نویسنده : مهندس سختی گیر | نظرات (0)
[ ]
<<         >>


.: Weblog Themes By nasrblog.ir:.